Puntentelling bij bowling
De puntentelling bij bowling gaat tegenwoordig bijna overal automatisch, maar werkt als volgt.
Als je een strike gooit, dan heb je 10 punten verdiend, maar daarbij worden nog de eerste twee volgende beurten als bonus bij opgetelt. En omdat na een strike de pins om zijn is de beurt om en tellen deze punten pas mee bij je volgende beurt. Gooi je daarna een ‘open frame’ door bijvoorbeeld eerst 6 en dan 3 pins om te gooien, heb je in frame 1 een extra score van 9 punten. Dus 10 + 9 = 19. In het geval dat je na een eerste strike weer een strike gooit, dan zal de tweede bonusgooi pas in de derde frame plaatsvinden. Gooi je daar ook een strike dan scoor je in frame 1 de maximale score van 30 punten.
Als je een spare gooit, dan heb je ook 10 punten gehaald, en krijg je 1 x bonuspunten extra uit de volgende beurt. Na een spare kun je maximaal 20 punten krijgen als je de beurt erna alles in één keer omgooit (en dan heb je weer een strike).
Gooi je een open frame (dus niet alles om na twee beurten, dan heb je alleen de punten gescoord van het aantal pins dat je hebt omgegooid. Dit is dan dus altijd minder dan 10. En je krijgt geen bonuspunten bij de volgende worp.
De maximale score die je kan halen per 10 frames is 300 punten. Hiervoor moet je wel 12 strikes achter elkaar gooien (10 frames en 2 extra worpen na de 1e frame)
Voorrang bij het bowlen.
- Wanneer een speler op het punt staat om op de approach te stappen ten einde aan zijn worp te beginnen:a) heeft hij voorrang op iedere andere speler van de baan direct links van hem, die tegelijkertijd op de approach wil stappen om aan zijn worp te beginnen;b) moet hij voorrang geven aan iedere andere speler van de baan direct rechts van hem, die tegelijkertijd op de approach wil stappen om aan zijn worp te beginnen.
- Een speler is verplicht voorrang te verlenen aan elke speler op de direct aangrenzende linker- en/of rechterbaan, die al aan zijn worp begonnen is of die al eerder op de approach klaarstond om aan zijn worp te beginnen. De eerstbedoelde speler moet in dit geval voor de approach wachten tot de speler rechts of links van hem zijn worp heeft voltooid.
- Een speler is verplicht na elke worp de approach zo spoedig mogelijk te verlaten en deze vrij te maken voor andere spelers